torsdag den 13. februar 2014

Tag, You're a Potter Head!



Cautious (aka Katja) lavede et indlæg om de hvor stor indflydelse Harry Potter har/har haft i forskellige vinkler igennem deres liv og smed derefter en lidt løs udfordring ud til andre læsere om hvordan deres forhold er til Harry Potter. Når man som jeg næsten er vokset op med Harry Potter er det derfor næsten uundgåeligt ikke at skrive et sådan indlæg, så her kommer mine meninger.

Min samling; jeg er stadig i processen med at få fat i Goblet of Fire og Half-Blood Prince i de mørke udgaver så det ser endnu bedre ud på hylden.
Favorite book?
Her er jeg lidt splittet mellem Goblet of Fire og Half-Blood Prince. Jeg må også indrømme at det er på grund af sidehistorierne, altså alle de mini-plots Rowling har formået at få presset ind i historien så vi ikke kun bekymrer os om hvorledes Harry kan vinde over Voldy eller ej. Goblet of Fire er jeg helt vild med Hermiones ambition til at sætte alle husalferne løs og hendes dedikation til at få S.P.E.W op at køre på trods af megen modgang. Half-Blood Prince elsker jeg fordi vi oplever Ron når han er allerbedst, som hans akavet selv der ikke har skyggen af chance for at håndtere det modsatte køn. Måske nok også fordi den er sidste mulighed for humor inden det store opgør i sidste bog.

Favorite movie?
Igen er jeg splittet mellem to, Prisoner of Azkaban og Deathly Hallows Pt. 2. Prisoner of Azkaban kan jeg rigtig godt lide fordi jeg syntes det er den bog de har adapteret bedst og fordi karaktererne virkelig udvikler sig deri. Hallows Pt. 2 er jeg vild med af den simple grund at alle løse ender bliver forbundet og man får forløsning for alt man har gået og ventet på igennem hele serien.

Least favorite book?
Uha, de er jo alle gode, men den jeg nok skøjter hurtigst hen over når jeg læser dem hvert år er vist Order of the Phoenix. På trods af mange gode mini-plots er der bare alt for meget Umbridge og skjult ondskab som jeg ikke bryder mig om.

Parts of the books/movies that made you cry?
Uha der er godt nok også mange at vælge imellem. Fra bøgerne var det da Dumbledore døde og næsten hele sidste halvdel af sidste bog – og det ved vi vidst alle sammen godt hvorfor. I filmene tror jeg faktisk jeg har grædt til hver film, ikke nødvendigvis fordi det var trist, men også fordi jeg bliver utrolig rørt af filmene. Med det sagt, stortuder jeg altid til Hallows Pt.2 med alle de mennesker vi mister.

If you could hook up with any HP character, who would it be?
Jeg må nok indrømme at jeg har noget af en svaghed for Ron. På trods af hans svagheder og akavet mangel for situationsfornemmelse syntes jeg nu stadig han er s fortrinlig og så har jeg bare noget med –nogle – rødhårede mænd.

Det ser jo pænest ud som de står side om side her i det mørke cover.
Favorite character?
I løbet af de sidste par år af serien begyndte jeg at blive mere og mere betaget af Snape – måske mest af alt fordi det er Alan Rickman i filmene.

What would your Patronus be?
Jeg vil gerne tror jeg har et dyr lig Hermiones odder, men ved nærmere eftertanke må jeg nok indrømme at det måske vil være en ugle, stille og rolig, men med en mindre farlig side som ikke er bange for at bide fra sig.

If you could have the Resurrection Stone, Invisibility Cloak or the Elder Wand, which would you choose?
Samlet set er det jo meget attraktive ting, men jeg syntes stadig tanken om dem er lidt skræmmende. Hvis jeg var tvunget til at vælge ville det nok være the Invisibility Cloak fordi det er den man kan komme længst med uden at folk kommer efter dig med voldelige tanker.

What House would you be in?
Selvom jeg selv mener jeg ville høre til i Ravenclaw ender jeg altid i Hufflepuff næsten uanset hvilken test jeg tager til at bestemme den slags. Så jeg må nok indfinde mig med at være tilfreds med Hufflepuff.

If you could meet any member of the cast, who would it be?
Der er for mange til at vælge fordi Warner Bros bare har taget alle de bedste Britiske skuespillere de kunne få fingrene i. Af de ældre, garvede skuespillere må det nok være Maggie Smith og Alan Rickman for de to er da helt absolut fabelagtige på hver deres fantastiske måde (jeg er blevet endnu mere vild med Maggie Smith efter at se Downton Abbey, og så elsker jeg den scene hvor hun beder Hogwarts’ riddere om at beskytte skolen, hun er så meget i sit es i den scene.). Af de yngre nyere skuespillere ville jeg gerne møde Emma Watson. Jeg syntes hun har tacklet sin berømmelse utrolig flot og har brugt den på flot vis samtidig. At hun også har formået at tage en pæn uddannelse syntes jeg også er imponerende og jeg tror hun har nogle spændende meninger og holdninger.


Have you played any of the video games?
Min lillebror havde det allerførste spil til playstation der kom til den første film. Dengang var det imponerende og sjovt, mest af alt fordi jeg nogenlunde kunne finde ud af det – med lidt hjælp fra min bror. Ellers har jeg ikke brudt mig særlig meget om resten af dem.

If you were on the Quiddich team, which position would you play?
Jeg er elendig til sport på jorden så jeg tror ikke jeg vil være til megen hjælp i luften. Tværtimod vil jeg nok være en stor hindring og i fare for at gøre skade på mig selv.

Were you happy with the ending?
Både og. Jeg syntes den rigtige slutning var rigtig god, selvom vi matte sige farvel til mange herlige personer. Jeg kan stadig ikke helt finde ud af hvad jeg mener om epilogen. På den ene side var jeg glad for at få et indblik i hvordan det senere gik med dem alle sammen, men samtidig var der lidt mangel over den. Den afslørede mange ting, men der var også meget vi stadig ikke fik at vide. På samme tid ødelagde det også de forestillinger man selv havde dannet sig efter at have læst den sidste bog. Jeg sad i hvert fald og dannede mig nogle billeder for hvordan jeg forestillede mig tingene ville se ud efter det store slag.

How much does Harry Potter mean to you?
Det er svært at sige, jeg er jo stort set vokset op med Harry Potter og det har derfor haft en stor indflydelse i mit liv. Det var på grund af Harry Potter at jeg begyndte at læse så meget som jeg gjorde og det har bare hængt ved. Så på en måde har Harry Potter åbnet dørene til litteraturens verden for mig, og det har i sidste ende gjort at jeg tog den uddannelse jeg gjorde og fik det job jeg har.


Det var mine svar til at bedømme hvor stor et Potter-head jeg er. Hvad med jer andre? Tør i tage udfordringen op?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar