lørdag den 1. februar 2014

One Chance



På Januars sidste dag i går gik kæresten og jeg i biografen, som vi nu gør engang imellem, denne gang som en del af Biografklub DK. Det er første år vi er med i Biografklub DK, men jeg kan varmt anbefale det. Indtil videre er jeg blevet positiv overrasket over Spies og Glistrup, Diana, Sorg og Glæde og i går også over One Chance. Umiddelbart er det ikke nogle film jeg selv ville kunne finde på at tage ind at se hvis jeg ikke havde været med i Biografklub DK, men det viser bare hvor godt det er at være medlem, fordi man lige pludselig får nogle filmoverraskelser man ellers ikke ville have fået.
 
One Chance er den biografiske fortælling om operasangeren Paul Potts. Bare ved den sætning er det ikke just en film der skriger på et publikum at nogen som helst art efter min mening, jeg mener en film om Paul Potts, hvad kan den lige finde på at bidrage med? En hel del viste det sig i går. Endnu en gang blev jeg gevaldigt positivt overrasket over en film jeg ikke havde sat de store forventninger til. Jeg både grinte og græd flere gange i løbet de 103 minutter filmen varer.

Morgenmad hos familien Potts - Mor (Julie Walters) serverer for Paul (James Cordon).
Jeg skal huske at sige at jeg da også gik ind til filmen med den indstilling at det ikke var Paul Potts’ livshistorie jeg skulle ind og se en film om, men ’bare’ en god fiktionshistorie. Jeg tror det var det der gjorde udspillet for mig, ganske vist vidste jeg intet om Paul Potts’ liv, men den indstilling gjorde at jeg ’bare’ så en rigtig god film som både bød på romantik, komedie, gåsehudsscener (på den gode måde), livsbekræftende scenarioer og helt igennem bare en rigtig god film om at finde sig selv og gå efter sin drøm.
Første date med Julz (Alexandra Roach).
Aldrig har jeg hørt dog mage til en mand så uheldig som Paul Potts! Mobning hele vejen fra barn til voksen, blindtarmsbetændelse, kræftknude i halsen og stor bilulykke der brækkede næsten alle hans knogler. Alligevel, på trods af alt det og utrolig mange nedture formår Hr. Potts at nå hele vejen til toppen i Britain’s Got Talent hvor han jo som bekendt blev opdaget. Det skal ikke mindst tilskrives først hans mor og senere hans hustru, Julz og det viser hvor fantastisk og stabil en familie Hr. Potts har omkring sig til at støtte sig.

En helt almindelig dag i Carphone Warehouse med chefen/vennen (MacKenzie Crook).
Jeg kan ikke snakke om One Chance uden at snakke om James Cordon i hovedrollen. Han var endnu en grund til at jeg med glæde satte mig i det bløde sæde for at se filmen. Jeg syntes James Cordon er en fabelagtig skuespiller og han formår at spille lige så godt i såvel seriøse og rørende scener som de komiske man ikke kan undgå når han er med. Derudover er der ikke at forglemme Julie Walters som Hr. Potts’ mor, den overstøttende forældre sat overfor den mindre opmuntrende forældre i form af Colm Meaney. De to har et rigtig godt samspil som ofte udfolder sig i komiske scenarioer, ikke mindst til Pauls og Julzs bryllup. Nå jo, og MacKenzie Crook som den sløve, men rigtig gode ved til Paul.
Det store øjeblik i Britain's Got Talent.
Alt i alt er One Chance faktisk en ganske god film som jeg godt kunne overtales til at se igen på et senere tidspunkt. Ikke nødvendigvis en tur mere i biografen, men når den engang kommer i butikkerne. Ikke mindst på grund af de rørende og gåsehudsagtige øjeblikke hvor Paul synger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar