onsdag den 26. februar 2014

Bogudsalg



I år var så første år hvor jeg pludselig befandt mig på den anden side af disken til bogudsalg. De sidste 8 år har jeg befundet mig bag disken og langet vanvittigt mange udsalgsbøger over disken til usandsynligt mange bogglade mennesker og det har altid været en fryd at se hvor glade de blev over at de lige fik fat i de bøger de gik på jagt efter. Selvfølgelig har der også altid været nogle mennesker der endte med at gå forgæves fordi deres bog lige var blevet udsolgt, men man kan aldrig gøre alle glade.

Som sagt var det i år første gang jeg var kunden og det havde jeg det egentlig fint med. Det var småhyggeligt at gå rundt og kigge helt uden at skulle tage hensyn til andre kunder samtidig. Det gav mig tid til at se lidt anderledes på tingene. Faktisk var der kun en bog fra udsalgskataloget jeg gik efter – og den fik jeg. Det var Anna Novacs Min Ungdoms Smukke Dage, en jødisk piges kz-dagbog. Så vidt jeg husker, solgte den ret godt da den kom og jeg syntes umiddelbart at den lød spændende, den fik mig til at tænke lidt på Anne Franks dagbog og den mindes jeg at syntes godt om, så til 69,95 kr tænkte jeg at det var værd at give den her bog en chance.


Der faldt en enkelt bog i posen som ikke nødvendigvis er så underholdende, men det bliver den til gengæld i praksis. Lykken er Chokolade er en kogebog for alle der elsker en hvilken som helst form for chokolade. Jeg så en annonce/reklame for den i seneste udgave af Mad & Venner og faldt lidt for den, så da jeg kunne få den med rabat til bogudsalg slog jeg til. Forfatterne skriver at de dagligt spiser chokolade (selvfølgelig i begrænsede mængder) og det er da en filosofi jeg gerne vil hoppe med på. Det passer måske ikke så godt ind i en LCHF livsstil, men spørgsmålet er jo om at tilpasse sig. Vi er alle forskellige og jeg ELSKER simpelthen bare chokolade og vil have noget så svært ved at afsværge det fuldstændigt. Oven i det elsker jeg jo også at bage, så en kombination af de to er jo bare et match made in heaven.


Af engelske udsalgsbøger fandt jeg to; The Name of the Wind af Patrick Rothfuss og The Good Man Jesus and the Scoundrel Christ af Philip Pullman. The Name of the Wind har jeg længe overvejet at ville læse efter at have fået den anbefale af flere bekendte. Jeg har bare aldrig fået taget mig sammen til at investere i den, men det gjorde jeg så endelig her. Jeg har fået den varmt anbefalet af en god veninde som syntes den var helt fantastisk så jeg er lidt spændt på at se om den er så god som den er blæst op til at være. Pullmans har jeg også gerne længe ville læse, mest af alt fordi jeg syntes Pullman skriver rigtig godt og udover His Dark Materials har jeg læst  et par andre af hans ting, så da han skrev denne ’voksen’ roman kom den også på min usynlige liste over bøger jeg gerne vil læse.


Derefter gik jeg bevidst på jagt efter danske forfattere (med undtagelse af nordiske) eftersom jeg er blevet enig med mig selv om at jeg skal læse lidt flere danske romaner, udover alle de engelske jeg læser. Grunden til det er simpelthen at jeg som engelsk entusiast og lære tit sidder med dårlige tics over ringe oversættelser samtidig med at jeg kan se/læse den originale tekst for mig alligevel, og så vil jeg altså bare så meget hellere læse den originale version, uden den omvej den gennemgår hos en oversætter, som efter min mening ofte ikke er bogen værdig. Så med lidt hjælp og goodwill fra mine søde tidligere kollegaer blev det til Julie af Anne Fortier (og nu siger I sikkert; hun er jo ikke dansk, men det er hun faktisk. Født og opvokset i Danmark, men nu boende i USA/Canada, og bogen er dog skrevet på engelsk originalt, men jeg blev overtalt til at give den et forsøg fordi den bare skulle være så god!), som jeg faktisk også har kigget lidt på engang i mellem. Og Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt af Jonas Jonasson, som vist nok er nordmand så vidt jeg husker. Den hundredårige har jeg også længe tænkt på at ville læse og den er endda på min ’to read’ liste (som jeg godt nok ikke har fået lagt op endnu, men den kommer just you wait). Når man oveni købet får 25 % rabat på nogle af sine tilbud så kan man da ikke lade være med at putte et par ting i den imaginære kurv man render rundt med.



Det var hvad der røg i min kurv. Jeg vil dog ikke udelade at jeg kigger forbi butikken en gang mere i morgen, det kan jo være der var noget man overså første gang, så måske bliver der tilføjet et par stykker. Men hvad røg der i jeres imaginære kurv til bogudsalg?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar