tirsdag den 11. marts 2014

Klassefesten 2: Begravelsen



Her i weekenden kom kæresten og jeg endelig ind og se den anden Klassefesten film. Vi har forsøgt at finde tid til den i et stykke tid, men der kom altid noget i vejen og i søndags besluttede vi og så impulsivt at tilbringe aftenen i biografens mulm og mørke.



Lad mig starte med at sige at man ikke nødvendigvis behøver at se den første film for også at kunne se den her. Der er minimalt med forsætter historie som man ser tilbage på den første film, og kun en direkte benævnelse af hændelser derfra. Andreas, Niels og Thomas er lige så skøre og tåbelige som de var i den første film, hvis ikke mere faktisk.

Jeg vil påstå at jeg grinte meget mere til den her film end jeg gjorde til den første. Der var sågar et par tidspunkter hvor jeg måtte anstrenge mig for ikke at skulle hjem efter et par ekstra underbukser, så meget grinte jeg. Lige fra starten bliver der kørt hårdt på med situationer der kun kan ende med at blive akavet eller bare helt igennem sjove. Om det er den spontane polterabend med virkelig dårlig timing eller en tur på toilettet efter utal mange kopper kaffe.


 Anders W. Berthelsen, Nicolaj Kopernikus og Troels Lyby spiller fantastisk og man fornemmer at de har haft det utrolig sjovt ved at lave den her film. Der er scener der bare er for tåbelige, men der er også de scener der skal være for at vise deres venskab på godt og ondt og hvor tætte de rent faktisk er. Samtidig med at det er en film om at have det sjovt er det også en film om at finde sig selv og blive tilpas med sin plads i livet og sin alder ikke mindst.


I modsætning til den amerikanske broder (The Hangover) syntes jeg at Klassefesten er betydeligt bedre af den simple grund at den er mere realistisk. Det skal selvfølgelig ikke forstås i sin bogstaveligste forstand, men i sammenligning med The Hangover som efterhånden bare overdriver for overdrivelsens skyld, så er Klassefesten overdrevet indenfor mere realistiske rammer. Det er ting som folk rent faktisk godt kan komme ud for, godt nok vil det være specielle folk og særlige omstændigheder, men det er alligevel mere sandsynligt at mad møder en sød pige på et toilet end at man bliver berøvet af mafiaen.

Så hvis du er på udkig efter et godt grin eller bare en pause fra hverdagen så tag ind og se Klassefesten 2; Begravelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar