onsdag den 8. januar 2014

The Watcher in the Shadows



 
Titel: The Watcher in the Shadows
Forfatter: Carlos Ruiz Zafon
Forlag: Weidenfeld & Nicholson
Sider: 246
Sprog (læst): Engelsk
År: 1995/2013
Bedømmelse:


Lige siden jeg læste Zafons Vindens skygge for nogle år tilbage har jeg været fascineret af de historier han kan sammensætte. Det er også derfor jeg ser mig selv nødt til at læse de andre bøger jeg i løbende finder af ham. Senere hen fandt jeg så ud af at han også har skrevet en række ungdomsromaner, og ikke kun romaner ’for voksne’. På trods af at det er ungdomsromaner behandler de stadig meget seriøse emner i forbindelse med det at vokse op. Hvilket også gør sig gældende for The Watcher in the Shadows. Så vidt jeg ved er den endnu ikke oversat til dansk. Den blev først udgivet i 1995 og blev genoptrykt her sidste år (2013).

Bogen starter meget trist i familien Sauvelle der mister en del af deres familie. De flytter for at skabe en ny start i familie livet og alt ser ud til at være fredeligt og idyllisk i den lille nord franske by de flytter til. Børnene får nye venner (af begge køn) og familien virker til at være på vej til at hele igen. Som i næsten alle Zafons romaner er der den spirende romance mellem de unge til at holde læseren ved siderne. Det er næsten som om man forventer det, og endnu mere hvis man har læst så mange af hans bøger som jeg efterhånden har. Man sidder samtidig også og venter på at der vil ske noget uventet og gerne uforklarligt (uhyggeligt) for at det skal være en rigtig Zafon historie.
I The Watcher in the Shadows får man alt dette opfyldt, men dog ikke på en sådan måde at det er alt for uhyggeligt. Det skal stadig huskes at det er en ungdomsroman, men alligevel kan man ikke lade være med at tænke at det er et voksent ungdomspublikum han skriver til. Nogle scener kan måske virke for skræmmende taget i betragtning og nogle emner er måske også en smule mere seriøse end unge mennesker vil tænke over nu til dags.

Set i lyset af hans andre bøger vil jeg ikke mene det er en af hans bedste. Den er stadig ganske god, men jeg kan ikke lade være med at sammenligne den med den fantastiske historie han skabte med Vindens Skygge og senere Englens Spil og Himlens Fange. Trilogien om Sempere familien er og bliver hans bedste bøger. På den anden side, hvis man søger et mindre pust af spænding som man sikkert kan læse sig til over en weekend er The Watcher in the Shadows et glimrende bud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar