lørdag den 4. januar 2014

Nyt år, Nye vaner



Med et nyt år komme der angiveligt også nye ting der skal afprøves, ofte som resultat af improviseret nytårsforsætter, og det er også sket for mig. Det er dog ikke sket som resultat af noget nytårsforsæt. Jeg holdt op med at sætte mig selv løfter for mange år siden, eftersom jeg ganske godt ved at jeg ikke ville kunne indfri eller overholde dem uanset hvordan jeg formulerer dem til mig selv. I stedet vil jeg opfordre folk til at sætte dem et andet og meget mere bredt mål – at prøve nye ting. Selvfølgelig hvis du er en af dem der år på år indfrier dine nytårsforsætter så skal du da endelig blive ved med det. Til gengæld hvis du er ligesom mig der skal disciplineres noget strengere for at overholde den slags ting, så prøv lige at læs videre her.

Som sagt sætter jeg mig selv den udfordring at prøve nye ting, og det kan jo være så mange ting så der er i princippet ingen grænser for hvad du kan love dig selv i det nye år.
Jeg fandt ret hurtigt en ny ting jeg vil prøve at videreføre det her år; som jeg har gjort udtryk for at jeg jo ret glad for at lave mad og prøve nye ting (eller eksperimentere med gamle ting for at give det et ekstra pift) og i den forbindelse faldt jeg omkring nytårsdagene over et ’nyt’ magasin jeg ikke før har lagt mærke til. Når jeg siger nyt er det fordi det jo er nyt for mig, så vidt jeg kan se har det været på banen i nogle år. Om end andet så fangede det min interesse med det flotte nytårscover det havde.

Magasinet MAD & venner, nytårsudgaven samt Juni udgaven fra 2013.
Nok netop fordi jeg selv i de dage forsøgte mig med at lave kransekage selv for første gang. Jeg købte ikke magasinet de dage, men efter at have se en stak hjemme hos dem vi fejrede nytår hos blev min interesse noget større og jeg gik straks tilbage til butikken et par dage senere for at købe magasinet, og hvor glad blev jeg ikke lige da jeg så at man fik to for en pris i nytårsudgaven.
MAD & venner er efter min mening indtil videre et rigtig godt inspirerende magasin og der er en håndfuld gode opskrifter i hvert magasin man kan lade sig inspirere af, og mon ikke jeg skal have prøvet nogle af dem af i fremtiden (så I kan få lov til at høre om de er noget ved). Hvis man bare er en lille smule til madlavning og gerne vil læse lidt om de forskellige årstiders råvarer og hvordan man bedst kan anvende dem på traditionel eller utraditionel måde så tror jeg det her magasin er noget for dig.

I dag da vi kom hjem fra dagens indkøbstur gik jeg lige et hurtigt smut i køkkenet. Jeg var kommet i tanke om noget vi fik hjemme hos mine forældre til jul, som faktisk smagte rigtig godt (og sikkert kan bruges til andet en ris a la mande). Derfor gik jeg i Tiger og købte en glas akaciehonning med hjem. Herefter fandt jeg min pose med blandede nødder frem, et opbevaringsglas og vupti! Så havde jeg lavet akaciehonningmarinerede nødder.

Blandede nødder i Akaciehonning (fra Tiger til 30 kr.).
Vi fik det som sagt som ekstra tilbehør til jul til ris a la manden, men det kan sikkert også sagtens spises til andre ting. For eksempel til en portion græsk yoghurt om morgenen, så er der både det ekstra søde og noget der knaser. Bedre bliver det da ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar